Vedeli ste, že máme viac než 250 sociálnych sietí len tak na dosah ruky? Je vždy na nás, čo prostredníctvom nich svetu ukážeme a ako ich môžeme využívať v profesionálnom alebo súkromnom živote.
O zákulisí fungovania sociálnych sietí som sa rozprávala s Tamarou Gončarovou, odborníčkou na marketing sociálnych sietí.
Naše hlavy padli do zajatia mobilov a sociálnych sietí. Aj na to upozorňuje švédsky psychiater a bloger Anders Hansen vo svojej knihe Zachovaj si zdravý rozum. Technologický vývoj bol pre ľudský mozog taký rýchly, že sa nestihol prispôsobiť modernému spôsobu života. Výskumy navyše ukazujú, že sociálne médiá majú negatívny dopad najmä na dievčatá v tínedžerskom veku. Globalizácia a reklama spôsobila, že čoraz viac sa porovnávame s druhými. Najmä mladé dievčatá dnes žijú v domnienke, že nie sú také dobré ako ostatné, čo sa neraz prejavuje aj pocitmi úzkosti.
Žijeme v inštalácii reality
„Sociálnymi sieťami sme oklamali sami seba, že v našom okolí je veľa ľudí, ktorí nás dokážu podporiť. Mnohí žijú vo falošnej domnienke, že ak majú veľa sledovateľov, sú niekým výnimočným. Ľudia sa však na sociálnych sieťach a v médiách len prezentujú a to, čo vidíme, nie je realita. Je to iba inštalácia reality,“ tvrdí v podcaste TALKSLOW odborníčka na marketing sociálnych sietí Tamara Gončarova.
Facebook sa ešte v roku 2011 považoval za doplnok na prepojenie sa s okolitým svetom. Málokto ho vtedy vnímal ako marketingový nástroj. Reklama sa orientovala skôr do klasických médií, ktoré nemali také vyspelé technológie, aby mohli merať jej efektivitu a dosah na potenciálneho zákazníka. Marketing sa koncentroval do offline a mal podobu vizuálneho smogu, ktorý sa agresívne vtieral do pozornosti ľudí. Reklamný priestor však za posledné roky konvertoval do digitálu a investícia do marketingu v online svete dnes stojí oveľa viac.
V súčasnosti existuje množstvo sociálnych sietí, na dosah ruky ich máme okolo 250, no napriek tomu ročne pribúdajú ďalšie, pretože trh a užívatelia ich absorbujú. Instagram bol v roku 2016 skôr o prázdnom obsahu, kde sme mohli vidieť fotografie kávy s dezertom. Facebook si ho napokon pribral, pričom mladšej generácii zostal práve Instagram. Obe sociálne siete sa za posledné roky zásadne vyvíjali a menili. Dnes skôr slúžia ako marketingové nástroje, ktoré dokážu zbierať rôzne zaujímavé dáta o svojich užívateľoch.
Ventilujete sa alebo budujete značku?
„Sociálne siete sa stali miestom, kde sa dnes ktokoľvek môže prezentovať, ale aj analyzovať, ako na vás alebo na váš biznis reaguje vaša cieľová skupina,“ konštatuje Tamara Gončarova. Aj preto je vždy dôležité vedieť, čo chcete na sociálnej sieti robiť a čo je váš cieľ. Sociálna sieť je nástroj a záleží len od vás, ako ho použijete a čo všetko na ňom ukážete. Ak chcete budovať svoju osobnú značku alebo značku svojej firmy, stávate sa tvorcami obsahu a jeho marketérmi. Práve to, že môžete spravovať a kontrolovať, čo na svoju sociálnu sieť dáte, je jednou z ich výhod. Nie ste tak iba obyčajným užívateľom, ktorý konzumuje obsah a ventiluje sa ním, ba práve naopak. Môžete ho využívať za istým komunikačným, propagačným a networkingovým cieľom.
„Na čo by sme sociálne siete rozhodne nemali využívať, je ohlasovanie, akú máme dnes náladu alebo púšťanie sa do diskusií, ktoré sú irelevantné pre náš biznis,“ upozorňuje odborníčka na sociálne siete. Je vždy na nás, čo ukážeme a na čo zamierime svoju pozornosť. Zdieľame to, čo chceme povedať, pričom môže ísť aj o príspevky, ktoré súvisia s cieľom alebo so zameraním nášho biznisu. Neodovzdávame sa publiku, publikum si zbierame. „Správny marketér, ktorý dnes vstupuje na akúkoľvek platformu, musí byť empatický a musí vedieť počúvať. Musí mať rád ľudí a rozumieť cieľovej skupine, pre ktorej biznis pracuje,“ hovorí.
Ak sa vám nepáči reakcia ľudí na sociálnych sieťach, zmeňte svoju akciu. Nepáči sa vám, čo počujete? Potom zmeňte to, čo hovoríte. V prípade budovania osobnej značky sa sústreďte na vami zdieľaný obsah, na ktorý chcete prilákať svojich sledovateľov. Iba takto môže fungovať vzťah, ktorý je konverzný, férový a ktorý bude pre obe strany ziskový.
O našej vyspelosti vypovedajú aj sociálne médiá
To, na akej úrovni sa nachádza národ, sa odráža v masovosti. „V spoločnosti neraz platí, že najviac počuť tých, ktorí majú najmenej čo povedať. Sociálne siete im dali šancu a umožnili bezplatný a ľahký vstup,“ vysvetľuje Tamara Gončarova. Podľa nej žijeme postmodernú dobu, ktorá sa prelína s modernou vytvárajúc svet metamodernizmu. „Z prísnych pravidiel prechádzame k totálnej anarchii. Influenceri, ľudia, ktorí ovplyvňovali spoločnosť, tu boli vždy. Len nedostávali taký široký priestor, aký majú za posledných desať rokov,“ dodáva. Mnohí z nich nevynikajú žiadnou schopnosťou. Často nejde o vedcov, športovcov alebo umelcov. Využili len možnosti, ktoré im sociálne siete dali v čase, keď na nich nebolo koho sledovať.
Dnes je to jednoduché. Nainštalujete si do telefónu aplikáciu a môžete hlásať, čo len chcete. Odrazu si získavate ľudí, ktorí zdieľajú rovnaké hodnoty a podobný postoj k životu. Influenceri mali odvahu a prišli dostatočne včas, aby si vyzbierali svoje publikum, na ktoré majú dosah. Niektoré firmy ich dokonca využívajú v rámci svojho marketingu. Vždy je však na mieste otázka, či vám daný influencer hodnotovo sedí a rezonuje s vašou značkou.
Príkladom, akú silu môžu mať sociálne siete, je aj bývalý americký prezident Donald Trump. Hoci mu napokon niektoré mainstreamové sociálne médiá účet zmazali, malo to za následok jeho prechod na Telegram, kde za jeden deň prišlo k nárastu 25 miliónov užívateľov. Aj to hovorí o tom, že ak niekoho vplyvného oficiálne popravíte na hlavných sociálnych sieťach, iné sociálne ho prijmú a jeho sledovatelia odídu s ním.
Dajme hlas odborníkom
Na druhej strane existuje veľká komunita inteligentných a skúsených ľudí, ktorí majú čo povedať svetu, ale nepočuť ich. „Mali by sme im na sociálnych sieťach vytvoriť priestor a pomôcť im, aby mohli verejne prezentovať svoje názory a diskutovať,“ konštatuje Tamara Gončarova.
Tým, že sa vedci, doktori, filozofi či psychológovia prepoja s marketérmi, môžeme vytvárať prospešné a obohacujúce komunity pre ľudí. Práve nimi zdieľané obsahy môžu dvíhať úroveň spoločnosti vyššie, čím bude klesať potreba ľudí, aby sledovali ľahko stráviteľný a neraz povrchný obsah. Aj náročné obsahy odborníkov možno stále pretvárať tak, aby boli zaujímavé a pochopiteľné aj pre ľudí, ktorí sa v danom odbore nevyznajú. Bojovať proti niečomu stojí veľa zbytočne minutej energie. „Oveľa efektívnejšie je etablovať sa vďaka skúsenostiam, ktoré sme získavali dlhodobo a máme ich overené v praxi,“ dodáva marketérka na sociálnych sieťach.
Jednou z najnovších sociálnych sietí, ktorá je takto zameraná a dáva priestor odborníkom a expertom z rôznych oblastí, je Clubhouse. Ten priniesol svieži vietor a vytvoril priestor pre ľudí, ktorí sa majú s čím podeliť a chcú sa zviditeľniť na platforme, ktorá ešte nie je natoľko zahltená. „Veľa ľudí sa chce aktívne prepájať, nechce iba pasívne prijímať informácie, ale mať možnosť vstupovať do diania. Príchod sociálnej siete prišiel so skvelým načasovaním, a to v dobe pandémie, kedy boli mnohé krajiny v lockdowne,“ hovorí Tamara Gončarova.
Ak ste teda používateľmi sociálnych médií, vždy je dôležité vedieť, ako sa chcete zapísať a odprezentovať svetu. Treba si jednoducho zodpovedať otázku, prečo na danej sociálnej sieti vlastne som. Ako dodáva švédsky psychiater Anders Hansen mobilné telefóny „hackli“ mechanizmus, ktorý v sebe máme hlboko zakódovaný. Tí, ktorí si myslia, že to tak nie je, sú často najzraniteľnejší. Mnohí ľudia si to dnes začínajú uvedomovať. Vedia, že mobily a sociálne siete si berú ich pozornosť a práve tí majú šancu stať sa víťazmi.
Tamara Rogožníková Gončarova
Na Slovensko prišla ako 10-ročná z ukrajinského Kyjeva. Zaradiť sa do novej kultúry bolo pre mladé dievča náročné. Dnes je odborníčkou na marketing sociálnych sietí a instagramová guru. Od roku 2011 je diplomovanou marketérkou s PhD. z masmediálnej komunikácie a reklamy. Začínala ako správkyňa sociálnych sietí a počas materskej dovolenky založila projekt Instaraňajky. Neskôr sa stala spoluzakladateľkou série školení a workshopov Instabiznis. Ľudí učí, že je dôležité vedieť, čo chcú prinášať online svetu.
Sociálne siete nám umožňujú rýchlo nájsť a kontaktovať ľudí, ktorí nemusia byť mediálne známi, ale sú známi vo svojej komunite. Obsahujú tak spoločenský, edukatívny i aktivizačný rozmer, ktorý na nich môžeme využívať.