Trendy na sociálnych sieťach roku 2022 z pohľadu Tamary Gončarovej

 

Viac ako polovica obyvateľov planéty je online a počas pandemického roku na sociálne siete pribudlo viac ako pol miliardy užívateľov (so 14% medziročným nárastom).
Sociálne siete saturovali potrebu komunikácie, networkingu a zdieľania aj na Slovensku.
Aktuálne v roku 2021 medzi najvyužívanejšie sociálne siete na Slovensku patria Facebook, YouTube, Instagram, Pokec, Pinterest, TikTok, Snapchat a LinkedIn (11.miesto).

86% obyvateľov Slovenska využíva aspoň jednu sociálnu sieť raz do mesiaca. Na sieti máme 4 mil. ľudí, pričom priemerný čas pobytu na sieti sa pohybuje od 45 min. do 3 hodín/denne.

Pre lepší prehľad, ktoré sociálne siete preferujú užívatelia Slovenska, som ich zoradila podľa počtu aktívnych užívateľov využívajúcich sieť mesačne (pozn. YouTube a Pinterest nepovažujeme primárne za sociálne siete, sú to vyhľadávacie platformy s prvkami sociálnych sietí):

  • Facebook- 3,2 mil.
  • Messenger- 2,4 mil.
  • Instagram- 1,5 mil.
  • YouTube- 4,2 mil.
  • Pokec- 1 mil.
  • TikTok- 800 tisíc
  • LinkedIn – 623 tisíc
  • Pinterest – 586 tisíc
  • Snapchat – 465 tisíc
  • Clubhouse 210 tisíc
  • Twitter – 140 tisíc

 

Trendy rozvoja sociálnych sieti v roku 2022

Pripravila som 10 výrazných trendov pre smerovanie komunikácie na sociálnych sieťach v roku 2022 pre osobné a firemné značky a tvorcov obsahu. Verím, že sa vám tento článok páči a podelíte sa s ním na vašej sociálnej sieti.

1. TikTok je líder

Chcete si získať publikum zadarmo? Robte krátke klipy na TikToku.

Som veľmi rada, že sa moje predpovede z roku 2018 ohľadne dravosti a perspektív TikToku naplňajú. TikTok je dva roky po sebe najsťahovanejšou sociálnou sieťou (3mld. stiahnutí). Rastie dvojnásobným tempom oproti Instagramu a štvornásobným tempom oproti Facebooku a v roku 2021 prekonal hranicu 1 mil. aktívnych užívateľov mesačne. Jeho úspech tkvie vo vysokopersonalizovanom algoritme distribúcie obsahu. Sieť patriaca technologickému gigantovy Bytedance sa primárne sústredila na finančné odmeňovanie tvorcov obsahu a aktuálne zavádza monetizačný model aj pre značky (reklamy a obchody). Ostatné sociálne siete len kopírujú trendy, ktoré TikTok uvádza ako líder a svoje pozície posilni aj indexáciou krátkych videí podľa kľúčových slov vo vyhľadávači Google. Neexistujú tu pravidla „zaručene úspešného videa“. Vysoko sa hodnotí autenticita, stručný príbeh, kreativita prejavu, diverzita a irónia. Ak potrebujete osloviť mladšiu kategóriu užívateľov (do 30 rokov) alebo cieľovku milujúcu ľahkú zábavu či edukáciu (infotainment), buďte na TikToku.

Zo zaujímavých využití TikToku, ktoré bolo donedávna vlastné LinkedInu či Facebooku, je využitie siete pri hľadaní práce. #TikTokResumes je miestom pre headhunterov, ktorí si môžu pozrieť videovizitky potencionálnych uchádzačov o pozíciu.

2. Instagram a Facebook sú definitívne globálnym hypermarketom. TikTok a Pinterest sa postupne pridávajú s nákupnými štítkami/pinmi.

V roku 2022 sa naplno prejaví monetizačný potenciál sociálnych sieti. Skracuje sa cesta od objavenia produktu po jeho nákup na 3 kliky vďaka Instagram/Facebook shopping funkcii. Predaje sa v niektorých krajinách už robia počas vysielaní naživo alebo vo formáte filmových pásov. Publikum na Instagrame/Facebooku je kúpyschopné a za posledné 2 roky si zvyklo nakupovať online aj cez sociálnu sieť. Zo získanou dôverou zákazníka voči bezpečnosti objednania a platby priamo v appke Instagrame/Facebook okrem prechodu na eshop sa zvýši počet predajných konverzií. Až 70% užívateľov Instagramu konštatovalo, že chodí na Instagram objavovať nové produkty a v 87% percentách sa rozhodli pre kúpu dovolenkovej destinácie alebo produktu na základe zdieľania influencera (zdroj: čítaj TU)

TikTok, Pinterest a Youtube zatiaľ ponúkajú primárne ponúkajú primárne obsahový lievik s prechodom na leadmagnet (produkt zadarmo), preto priama monetizácia a zmena nákupného správania sa užívateľov prebehne v roku 2022.

3. Reklama bez cookies?

Súbory cookies a sprísnenie monitorovania pohybu užívateľa siete mimo sieť narúša vyhodnocovanie výsledkov reklamy. Európska komisia bude intenzívnejšie okliešťovať možnosti zbierania, spracovania a predaja dát užívateľov sociálnou sieťou, preto cookies v podobe, v akej som ich doteraz používala na reporting, nebudú relevantné. Predpokladám, že je to jeden z hlavných dôvodov, prečo sa firma Facebook transformuje na Metaverse a príjme na vývoj tejto platformy pre virtuálnu kooperáciu viac ako 10k zamestnancov. Dôležitejšie pre firmu, ktorá spúšťa reklamné kampane na Facebooku bude udržať priamy kontakt a vzťah s klientom/sledovateľom a komunikovať s ním aj prostredníctvom emailu/telefonicky či vlastnej appky. Pandemické obdobie naučilo užívateľov tráviť viac času na sociálnych sieťach, preto sa zvýšil záujem značiek o reklamu. S rastúcou konkurenciou rastie aj cena za reklamu a Facebook s Instagramom sa stávajú komerčnou komunikačnou platformou, na ktorej si ľudskú pozornosť kupujete.

Najdôveryhodnejšia forma reklamy na socials ostáva referovaná spokojnosť s produktom/službou zdieľaná klientom. User generated content (UGC) - obsah vytváraný užívateľom primárne prináša nových potencionálnych klientov pre biznis s vysokou mierou dôvery a ochotou nakupovať.

Ak ste začiatočník v social media marketingu, odporúčam si preštudovať e-príručku pre začiatočníkov INSTASTART, ktorá vás uvedie do sveta termínov, funkcií a možností, ktoré vášmu biznisu a projektu Instagram dáva: viac informácii nájdeš TU

4. V centre pozornosti je tvorca a zákazník

Primárne o obsahu nerozhoduje značka, ale tvorca obsahu a klienta/sledovateľ. Boj o pozornosť sa vyostruje a preto sa značky prispôsobujú preferenciám ľudí na sieti. Zákazníci majú vysoké nároky na kvalitu prezentácie, rýchlosť komunikácie a budovanie dôvery trvá dlho. Užívatelia siete už nebudú verní jednej sociálnej sieti, ale budú migrovať podľa aktuálnej nálady a potreby. Pre značku to znamená, že potrebuje posilniť mnohokanálny princíp komunikácie na sociálnych sieťach, aby bola v kontakte so svojim klientom tam, kde sa práve nachádza a kde práve na komunikáciu má chuť. Každý klient/užívateľ siete má vďaka sociálnej sieti hlas. Ak sa nespokojné hlasy spoja, narúšajú výrazne integritu značky a majiteľ biznisu stráca kontrolu nad renomé značky a postupne stráca dôveru. Komunikujte takticky, transparentne a konštruktívne.

Tvorca nadobúda oficiálne možnosti speňažovať svoje snaženie cez sponzorské poplatky priamo od odoberateľov kanálu (YouTube cez Join, TikTok, Instagram a Facebook primárne v USA cez platby od siete či za reklamu resp. tvoria obsah exkluzívne pre sponzorov na Patreone alebo Buymeacoffee).

Nepríjemným efektom monetizovania sociálnej sieti, presýtenia influencermi, reklamou a predajom je, že nový tvorca na Instagrame/Facebooku organicky rastie veľmi pomaly.

Tvorca obsahu je nútený pre organický rozvoj účtu kooperovať, robiť dlhé a krátke videá, aktívne komunikovať na iných sieťach obsah, o ktorý majú ľudia záujem.

Veľkí influenceri zastabilizujú svoju pozíciu a príjmy, ale publikum postupne vyhára, starne a začína mať aj iné záujmy. Index involvovanosti bude klesať. Veľkí influenceri intenzívnejšie budú vyvíjať vlastné značky/produkty, pre zvýšenie zisku a udržanie svojich pozícií a propagovanie zľavových kódov už nebude pre nich lákavé. Budú rásť vďaka nekonečným masovým súťažiam s neschopnosťou sa uživiť vlastným obsahom. Vzniká priestor práve pre nanoinfluencerov špecializovaných v určitej téme a ovládajúcich svoju komunitu.

Viac sa o zákulisí tvorby a moci na sociálnych sieťach rozprávame s Máriou Bernáthovou a TAMI v podcaste TALKSLOW, vypočujte si ho hneď teraz.

5. Komunikácia a komunita

64.5% užívateľov internetu sa o správach dozvedia zo sociálnych sieti Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat, and Instagram  (nie tradičných médií) (zdroj: čítaj TU 
Socials sa pre ľudí stali filtrovaným zdrojom noviniek zo sveta a správ od známych.

Metaverse je predzvesťou toho, že žijeme, pracujeme a networkingujeme s avatarmi ľudí vo virtuálnom priestore pripomínajúcom ten reálny. Stávame sa súčasťou videohry a značky tu už teraz majú priestor na propagáciu a zasiahnutie cieľovky Generácie Z. Cesta klienta sa skráti a zjednoduší. Funkcie pre priamy predaj cez socials počas vysielania naživo alebo v publikáciách s možnosťou platby priamo cez sociálnu sieť ešte pre Slovensko nie sú dostupné a najvyšší predpoklad spustenia je práve v roku 2022. Úspech live audio platforiem začiatkom roku 2021, napr. Clubhouse, Twitter Spaces, Facebook LIVE audio room, Spotify Green Room či Deep Dive,  je výsledkom evolúcie podcastov. Ľudia bažia po živej komunikácii, autentickom prejave spíkra bez strihu a príprav, interakcii a vstupe do diskusie. Tento trend živej diskusie bude pokračovať.

6. Začína decentralizácia sociálnych sieti

Reštrikcie a zásahy vlády alebo prísne pravidlá technologických gigantov podnietia rýchlejší rasť decentralizovaných (bez hlavného servera a bez cenzúry) sociálnych sieti. Blockchain urýchli priamu komunikáciu medzi tvorcom a konečným konzumentom (bez prostredníka).  Investovanie do NFT tvorcu či platba kryptomenami bude normalizovaná. Dávam do pozornosti už existujúce appky, napr. Minds (kde môžete mať slobodu slova), Voice, Mastodon, Odysee či Diaspora.

7. Krátke video ako primárny komunikačný formát

Krátke vtipné, edukatívne alebo DIY/How to videá. Od 15 s. story, reels po 2-3 min. videá. Zvýšená požiadavka pre autentický, úprimný, zábavný, insiderský obsah. Nie však realitu! Cinematografia (efekty), Reels, GIFky, Meme, Stories- každá sociálna sieť ponúka formát krátkeho videa- Instagram/Facebook Reels, TikToky, YouTube Shorts, Snapchat Spotlight, atd´.

Prečo by ste mali využívať krátke video? Aby ste sa zoznámili s novým publikom. Až 84% ľudí potvrdilo, že práve video od značky ich presvedčilo si produkt/službu zakúpiť alebo dať odber kanálu (follow) (zdroj: čítaj TU)

Live streamy na YouTube, Facebooku či Instagrame získajú na tematickosti. Pre tvorcov a značky je to možnosť vzájomne sa prepojiť (collabs). Krátke videá získajú na viditeľnosti aj vďaka indexácii vo vyhľadávači Google.

8. Influenceri ako primárny marketingový kanál

Masívny nárast  TikToku dopomohol nárastu nových influencerov (iných ako na Instagrame) a firmy využívajú tvorcov na komunikáciu značky alebo priame umiestnenie produktu. Navyše oficiálna reklamná kampaň pre mnohé produkty/služby nie je podporovaná sociálnymi sieťami a jedinou možnosťou komunikovať doplnky stravy, finančné služby, MLM či enviromentálne témy bolo cez influencerov. Postupné okliešťovanie tém a zodpovednosť vzťahujúca sa na influencera ako mediálny kanál, bude týmto značkám sťažovať propagáciu cez socials. Nosným prvkom ostáva komunita tak pre influencera ako aj pre značku. Značky sa poučili z nefunkčných spoluprác s influencermi, ktorí nadobudli followerov neférovými spôsobmi. Ponuky budú viac dostávať tvorcovia, ktorí združujú kvalitnú a bonitnú cieľovku, ktorá interaguje (ER nad 3%). Odporúčanie: nezabúdajte na mienkotvorcov bez ohľadu na veľkosť publika a pracujte spolu na dosahoch.

9. Značky si sociálny komponent prenesú do vlastnej appky

Značka chce byť bližšie ku klientovi, komunikovať personalizované ponuky a riešiť požiadavky z jedného miesta, preto predpokladám vyšší nárast aplikácií vyvinutých značkami. Ekonomicky z dlhodobého hľadiska je to pre značku výhodné nebyť odkázaná na vrtochy či reštrikcie sociálnej siete a platené reklamné kampane pri predaji. Predajný lievik odštartuje influencer alebo platená reklama na socials, ktorá poslúži na zväčšenie viditeľnosti značky, dosah a doručenie trafficu do appky. Predaj sa bude diať v appke a emailingom. Aktuálne si väčšie značky v oblasti cestovania, bankovníctva vytvárajú komunitu priamo vo vlastnej appke a dovoľujú komunite interagovať na interných fórach.

10. Ľudskosť a energia sú vždy trendy

Zopár postrehov a odporúčaní z mojej praxe social media marketéra, mentora a konzultanta pre strategickú komunikáciu značiek a osobností na sociálnych sieťach.

  • Najlepšia reklama je spokojný klient chváliaci sa na sociálnej sieti.
  • Dôveru a predaje zvýšite zdieľaním referencií spokojných zákazníkov.
  • Byť časťou komunity a poznať problém, ktorý rieši váš produkt.
  • Nepredávajte - ponúkajte riešenie, ak zistíte potrebu.
  • Koncentrujte sa na krátke video, emočný príbeh, interaktívny obsah, moment prekvapenia a humor.
  • Zaujmite kreatívnym videom/vizuálom od prvej sekundy. Rétoriku prispôsobte cieľovému klientovi.
  • Automatizujte uvítacie správy novým followerom na FB/Instagrame.
  • Ľudská tvár vyvoláva prepojenie sa. Autentickosť prejavu vyvoláva dôveru.
  • Užívateľ socials je náročný na obsah. Zvýšte kvalitu obsahu (nie kvantitu), špecifikujte zacielenie pre jednotlivé segmenty cieľovky a zvýšte rozpočet na propagáciu a distribúciu.
  • Buďte úprimní a transparentní.
  • Experimentujte a buďte tvoriví.
  • Začnite spolupracovať s mienkotvorcom (ponúkajte podiel), pretože ten na rozdiel od influencera, má vplyv na nákupné rozhodovanie podporené správnym motívom a sprevádzané asistenciou tvorby cieľov a názorov stmelenej komunity...
  • Nevyjadrujte sa k háklivým spoločenským témam na socials- taktizujte!
  • Viac počúvajte, menej hovorte. Viac pozorujte, menej predpokladajte. Viac ľudskosti, menej pozérstva. Buďte ľudskí na sociálnych sieťach a komunikujte, správajte sa sociálne, o tom sociálne siete sú.

Vytrvajte!

TAMI